دفاع از قدس و مظلوم سیره نبوی ص
173 بازدید
موضوع: الهیات و معارف اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

« دفاع از قدس و مظلوم: سیره نبوی ص»

در عصر کنونی ما تا آنجا که اذهان و افکار مردم جهان به یاد دارند در صدر یا مابین اخبار روزانه جهان ، خبر تعدّی وتجاوز صهیونیست ها و اسرائیل غاصب به حقوق مسلمانان وجود داشته است. اما این روزها این دشمنان قسم خورده ی اسلام و دیانت بی شرمی و وقاحت را از سر گذرانده و بیش از پیش وقیحانه به قدس عزیز و مقدس و مسلمانان مظلوم فلسطین جسارت و آزار می رسانند تا آنجا که همین چند صباحی پیش با تصمیمی احمقانه و عاجزانه قدس را پایتخت اسرائیل کثیف اعلام نمودند. در این مقال و مجال بر آن هستیم که بگوئیم دفاع از قدس و برهم زدن نقشه های شوم دشمنان اسلام ناب ، وظیفه ی آحاد امت اسلام است ، چرا که به نصّ قرآن کریم رسول خدا الگوی همیشه و جاودانه ی هر مسلمانی است و در سیره ی آن حضرت ، مبارزه با تعدی گران و دشمنان اسلام ،آنجا که پر رویی و عناد و عداوت را به سر حد کمال می رساندند وجود داشته فلذا اگر پیامبر مکرم اسلام (ص) «الیوم» حضوری دنیوی و در قید حیات دنیوی بودند قطعا از قدس و موقعیت مسلمانان فلسطینی دفاع و حمایت می نمودند.

اکنون به عنوان شاهد به بررسی برخی موارد از سیره ی آن حضرت می پردازیم که با دشمنان متجاوز اسلام برخوردهایی سرسختانه داشته اند .البته ناگفته نماند منظور از یهود ، یهودیتی است که به صهیونیسم موصوف باشد والا آن یهودی که از صهیونیست غاصب و اسرائیل خونخوار و ظالم جداست و از آنها برائت جسته و به حقوق مسلمانان و قدس شریف احترام گذاشته و اجازه تعدّی بخود نمی دهد مقصود و مخاطب این نوشتار در استعمال کلمه یهود نیست!

-غزوه بنی قینقاع :

غزوه بنی قَینُقاع، اولین جنگ پیامبر(ص) با یهودیان مدینهاین جنگ با قبیله یهودی بنی قنیقاع درگرفت که پیمان خود را با پیامبر (ص) شکستند و طی غزوه‌ای محاصره، تسلیم و تبعید شدند.دلائل جنگ پیامبر مکرم اسلام با یهودیان بنی قنیقاع بسیار قابل تأمل است ، چرا که بی شرمی یهودیان و برخورد با شدت و حدّت پیامبر مکرم اسلام را بخوبی نشان می دهد. این دلائل عبارت اند از :

1.پیامبر پس از بازگشت از بدر رمضان سال دوم هجرت بنی قنیقاع را در بازارشان گرد آورد و از آنان خواست که از شکست قریش عبرت گیرند و اسلام آورند؛ یهودیان در پاسخ گفتند که آنان جنگاورند و مانند قریش تن بشکست نخواهند داد

2.زنی مسلمان، به قصد فروش شیر یا خرید زیور به بازار بنی قَینُقاع رفت و زرگری یهودی به او اهانت کرد و او را به سُخره گرفت. مسلمانی به پشتیبانی زن، زرگر را کُشت و خود در دم به دست دیگر یهودیان کشته شد؛ خبر به پیامبر رسید و او مصاف آراست.(1)

این موارد به وضوح می رساند که پیامبر عظیم الشأن اسلام هرگاه می دید که امت اسلامی ویا حتی احدی از مسلمانان مورد ظلم وتعدی آن هم توسط دشمنی چون یهود قرار گرفته است با تمام قدرت در مقابل این ظلم و تعدی می ایستاد . حال باید پی برد که اگر امروز پیامبر در جمع ما بود و می شنید شهری از بلاد مسلمین آن هم مانند قدس شریف ، مورد غصب و تجاوز دشمنی چون صهیونیسم قرار گرفته است ، چه برخورد و واکنش عظیم و شدیدی نشان می داد ؟!

و یا جنگ خیبر :


غزوه خَیْبَرازغزوات پیامبر مکرم (ص) برابر یهودیان منطقهخیبرکه در ماه محرم سال 7 هجری آغاز شد و درماه صفر با پیروزی مسلمانانپایان یافت. شکل‌گیری این جنگ به این سبب بود که یهودیان خیبر به یهودیان اخراج‌شده ازمدینه پناه دادند و برخی از قبایل عرب را برای جنگ با مسلمانان تحریک کردند. لذا خیبر به نقطه و کانونی برای خطر و توطئه علیه امت اسلامی تبدیل شد و سرانجام با رشادت و شجاعت شیرخدا ،امیرمومنان ، علی بن ابی طالب(ع) ، یهودیان با زبونی و خواری شکست خورده و تسلیم لشگر اسلام شدند.(2)

اکنون سخن این است :

اسرائیل غاصب و ظالم، سرنوشت آباء و اجداد خویش در غزواتی نظیر: بنی قنیقاع و خیبر و یا بنی نضیر را نصب العین خویش قرار داده و از خرابه های موجود از قلعه خیبر که یهودیان در این جنگها نیز همچون صهیونیست ها متجاوز به حقوق و بلاد مسلمین بودند درس بگیرد و بداند که امت اسلامی و بخصوص ایران اسلامی و سرافراز اگر اراده کنند  بار دیگر همچون زمان رسول مکرم اسلام (ص) این شجره ی خبیثه ی ملعونه، به نام اسرائیل و صهیونیسم را از ریشه در آورده و سوزانده و خاکسترش بر باد خواهد داد . ان شاء الله تعالی.

پی نوشت ها :

1-ابن اسحاق، سیرت رسول اللّه، ج۲، ص۵۶۱ابن هشام، سیرة النبی، ج۲، ص۶۳۲واقدی، کتاب المغازی، ج۱، ص۱۲۷

2-ابن هشام، السیرة النبویة، چاپ مصطفی سقا، ابراهیم ابیاری و عبدالحفیظ شلبی، قاهره ج4 ص266 //محمد بن عمر واقدی، کتاب المغازی، چاپ مارسدن جونز، لندن ۱۹۶۶ ج 2 ص44